Czy żywność regionalna jest modna ?

Dziedzictwo kulinarne jest integralną częścią dziedzictwa kulturowego każdego kraju. Warto o nie dbać, ponieważ poprzez swój unikalny charakter wyróżnia dany region spośród innych miejsc na świecie. Polacy coraz częściej doceniają swoją kulturę i tradycję. Jednym z przejawów tej tendencji jest rosnąca popularność żywności regionalnej i potraw o charakterze lokalnym.

Gdzie tkwią korzenie polskich tradycji kulinarnych?

Dziedzictwo kulinarne w Polsce jest bardzo różnorodne. Każdy region naszego kraju może się poszczycić własną specyfiką w sferze żywności. To zróżnicowanie jest nierozerwalnie związane z historią oraz kulturą lokalną danego regionu. W polskiej kuchni przenikają się ze sobą tradycje żydowskie, ukraińskie, niemieckie, bałtyckie i słowiańskie. Ich echa można odnaleźć w dawnych recepturach czy też w nazwach potraw regionalnych. Podobnie, jak w przypadku winiarstwa,  produkcji lokalnej żywności bardzo zaszkodziła II wojna światowa oraz czasy PRLu. Niewielu małym, rodzinnym producentom pieczywa, serów, wędlin czy przetworów mlecznych udało się w tym okresie podtrzymać ciągłość produkcji. Dopiero po zmianach ustrojowych w latach dziewięćdziesiątych XX wieku żywność regionalna powoli zaczęła powracać do łask.

Co wyróżnia produkty regionalne?

Dzięki temu, że produkty regionalne są produkowane według tradycyjnych receptur i na małą skalę, wyróżniają się szczególnymi walorami. Wytwarza się je naturalnymi metodami i przy użyciu lokalnych surowców, z dbałością o szczegóły. Dlatego – w odróżnieniu od produktów masowych – ich jakość jest tak wysoka.  Związane z określonym regionem geograficznym, stają się jego wyróżnikiem – pozwalają zaprezentować dany region jako wyjątkowy i atrakcyjny dla turystów oraz poszukiwaczy nowych doznań kulinarnych.

Lokalność jest trendy

Polacy, którzy przez wiele lat zachłystywali się zagranicznymi modami kulinarnymi, poczuli przesyt byle jakim jedzeniem typu fast food. W poszukiwaniu jakości zwrócili się ku niszowym produktom regionalnym. Wyjątkowe smaki i aromaty polskich serów czy wędlin zaczęły być docenianie, a z czasem – modne. Małe firmy i gospodarstwa skrupulatnie wykorzystują ten trend, produkując wyśmienite produkty, jakich próżno szukać w hipermarketach. Można je zazwyczaj kupić na różnych jarmarkach, i targach regionalnej żywności oraz bezpośrednio u producenta. Dzięki popularności lokalnych produktów, w Polsce rośnie liczba mikrobrowarów, winiarzy, którzy produkują wina z winogron z własnej uprawy oraz producentów ekologicznych warzyw i owoców. Naturalnie, regionalne sery czy przetwory nie należą do tanich. Jednak polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi tego, jak ważne jest spożywanie zdrowej żywności. Dlatego są gotowi płacić więcej żywność regionalną o wysokiej jakości.

Regionalne rarytasy

Fani produktów regionalnych mogą korzystać z ułatwień w poszukiwaniu nowych smaków. Dzięki zestawieniom i listom produktów regionalnych, tworzonych w Polsce, można łatwo dotrzeć do informacji o różnorodnych produktach i ich specyfice. Wśród najczęściej poszukiwanych przez Polaków regionalnych produktów są przede wszystkim sery, wędliny i miody. Kupione od lokalnego producenta, są uznawane za rarytas. Wyrazem rozwijającej się mody na żywność regionalną jest rosnące liczba sklepów, które specjalizują się w sprzedaży produktów tradycyjnych i lokalnych oraz sklepów, które otwierają takie działy.

Regionalne produkty szturmują polską gastronomię

Moda na lokalne jedzenie trwa w najlepsze. Powstaje sporo restauracji, które konstruują swoje menu w oparciu o tradycyjne produkty. Serwowane tam dania regionalne cieszą się dużym powodzeniem. Tworzą potrawy z polskich ryb, serwują regionalne mięsa, proponują wina polskiej produkcji. Warto wykorzystywać te trendy w swoich podróżach kulinarnych, by jak najpełniej czerpać z bogactwa regionalnych polskich smaków.

 

 

 

 

 

 

<< WRÓĆ DO LISTY artykułów